Friday, November 30, 2012

Jutawan Senyap???

Sungguh teruja bila membaca dan mendapat inspirasi melalui pembacaan. Contohnya buku ini, aku suka sangat-sangat . Tengok tajuknya pun sudah teruja. Inilah dia yang di maksud-maksudkan:




Memang best buku ini, betul-betul mengujakan dan memotivasikan diri. Sekali baca ingin membacanya berkali-kali (saya sudah membacanya hampir 3 kali) sehinggakan saya membeli satu lagi koleksi buku daripada Dr. Rusly. Yang itu nanti lain kali saya bercerita. Antara part yang mengujakan dan menarik yang cukup ku gemari adalah pantun-pantunnya di awal tajuk. Inilah Contoh pantun-pantunnya (maaf Dr. Rusly, letak sini tanpa kebenaran, namun niat untuk berkongsi).

***



Diam Menangis si Ibu Penyu
Diam bertelur menyambung zuriat
ReZeki Tuhan bagi yang mampu
Senyap berbudi mampu berzakat

***




Gajah mati meninggalkan tulang
Manusia mati meninggalkan jasa
Jika hendak dikenang orang
Banyak berfikir banyak berusaha

***




Hanya Jauhari mengenal manikam
Dapat membeza kilauan cahaya
Seperti api kuat mencengkam
Semangat orang yang ingin berjaya

***

Aku tertarik dengan buku penulisan Chef Li yang bertajuk Menjejaki Jutawan Senyap. Buku yang ditulis melalui pengalaman dan kisah-kisah mereka yang berjaya dalam perniagaan walaupun dengan hanya menjual kuih cakoi.

Dalam kehidupan, kita perlu mempunyai matlamat. Sejak dari dulu lagi aku sudah meletakkan matlamat aku untuk membuka perniagaan sendiri pada usia 23 tahun.

Dan buku Menjejaki Jutawan Senyap itu telah memberikan aku semangat dan inspirasi untuk merealisasikan matlamat aku itu. Di dalam kepala aku, sudah terbayang-bayang perniagaan apakah yang ingin aku lakukan.

Mungkin ada yang bertanya, kenapa perlu tunggu umur 23? Kenapa tidak sekarang?

Pandangan peribadi, buku ini memang best. Cerita-cerita peribadi dan pengalaman orang lain dan jutawan senyap yang antaranya ibu tunggal, peniaga pasar malam, pendatang tanpa izin yang datang ke Malaysia bergolok bergadai dan tiada wang sesen, dan sebagainya.

InsyaAllah, mudah-mudahan apa yang aku harapkan ini, apa yang aku rancangkan ini, diizinkanNya..





No comments:

Post a Comment